Formovanie čitateľských rituálov v TRIEDE
S príchodom detí do školy sa obmedzuje vplyv rodinného prostredia na voľnočasové aktivity, motivácie detí a výrazne rastie vplyv impulzov z prostredia triedy a rovesníkov. V prvom a druhom ročníku je významným vzorom s výraznou podnetovou silou učiteľ, s pribúdajúcim vekom sa do popredia dostáva vplyv rovesníkov (a to pozitívny i rušivý). Rovesníci vo veľkej miere ovplyvňujú čitateľský a mediálny vkus a výber, spoluvytvárajú módu v oblasti médií a voľnočasových aktivít. Je preto dôležité dbať na formovanie čitateľských návykov triednej komunity.
PREČO SÚ ČITATEĽSKÉ RITUÁLY V TRIEDE DÔLEŽITÉ?
Škola je tým prostredím, ktoré má naučiť dieťa čítať. Čítanie je však proces veľmi komplexný a naučiť sa čítať je pre mnohé deti ťažké a/alebo zdĺhavé. Preto môžu považovať čítanie za nepríjemnú aktivitu a hodiny čítania nemusia byť pre nich obľúbeným predmetom. K riešeniu týchto problémov môžu prispieť triedne čitateľské rituály, ktoré:
1) poskytujú dieťaťu pocit, že je súčasťou (rovesníckej) čitateľskej komunity,
2) pomáhajú mu zvládať ťažkosti, tým že podporujú jeho odhodlanie a výdrž (dieťa vidí, že aj iní postupujú pomaly a s ťažkosťami, že čítanie musia trénovať),
3) podporujú jeho pozitívne čitateľské emócie, nálady, postoje – rituály ukazujú a formujú čítanie pre zábavu a radosť,
4) podporujú jeho učenie a rozvoj čitateľskej autonómie,
5) učia deti plánovať čitateľský život (dieťa spolu so spolužiakmi plánuje a/alebo organizuje čitateľské aktivity),
6) čitateľské rituály zapájajú čítanie do formovania identity triedy a budujú triednu čitateľskú/literárnu kultúru,
7) čitateľské rituály v triede prispievajú k čitateľskej socializácii detí a sociálnej motivácii k čítaniu,
8) rituály dávajú deťom pocit príslušnosti ku triede a kultúre, v ktorej vyrastajú.
PRÍKLADY ČITATEĽSKÝCH RITUÁLOV V TRIEDE:
- Minútky tichého čítania
Stanovený určitý čas (napríklad 15-20 minút) na pravidelné tiché čítanie umožňuje každému žiakovi čítať vlastnú (obľúbenú) knihu. Často kompenzuje nedostatok času na čítanie v rodinnom prostredí a v rozvrhu dňa. Čas tichého čítania môže byť súčasťou ranného rozbehu do školského dňa, popoludňajšieho školského klubu či prestávky, ktorá je medzi prvou a druhou časťou vyučovania. Tiché čítanie v triede buduje triednu čitateľskú kultúru, socializáciu čitateľov v triednom prostredí, motiváciu k čítaniu. Deti si môžu navzájom odporúčať knižky, čím prispievajú k zvyšovaniu čitateľskej chuti a hladu .
- Knižný klub
V „knižnom klube“ majú deti možnosť zdieľať názory na knihu, ktorú čítali, môžu spoločne čítať knihu a diskutovať o nej. V rámci ďalších aktivít môžu vytvárať písomné, výtvarné, pohybové či dramatické projekty, ktoré sú prostriedkom materializácie čitateľských skúseností a zážitkov, pocitov a názorov. Účinnosť takýchto aktivít znásobuje tzv. žánrový synkretizmus detí (deti potrebujú príbeh nielen čítať/počúvať, potrebujú ho tiež kresliť, tancovať, spievať, hrať sa naň). Súčasťou môžu byť performancie, na ktorých deti/žiaci predstavujú svoje projekty ostatným. Tento rituál môže žiakov veľmi motivovať k čítaniu a zároveň rozvíjať kreativitu.
- Knižné kvapky (knižný dáždik)
Na začiatku mesiaca (určitého obdobia) sa vytvorí veľká nástenka/tabuľa, na ktorú každý žiak napíše názov knihy, ktorú by rád prečítal alebo knihy, ktorú už prečítal a odporúča ostatným. Ak sa tituly kníh napíšu na farebné lístočky, ich pripevnením na nástenku sa vytvorí akýsi knižný dáždik z knižných kvapiek.
- Čitateľské denníky
Čitateľské denníky môžu byť skvelým nástrojom na rozvoj reflexie, uvažovania o príbehu, hodnotenia a analýzy literárneho diela. Žiaci si jednotlivo alebo v skupine môžu pravidelne do denníka počas rôznych fáz čítania (pred, počas, po) zapisovať svoje pocity, obľúbené citáty, postavy alebo čokoľvek zaujímavé, čo im počas čítania napadne. Trénuje sa tým zvyk rozmýšľať o príbehu, sebe a svete.
- Minútky „dobrého“ čítania
Každý deň alebo stanovený deň v týždni (mesiaci) môže jeden žiak (skupina žiakov), prípadne učiteľ čítať nahlas kapitolu alebo časť knihy, ktorá je zaujímavá, resp. „silná“ a vhodná na diskusiu. Tento rituál môže byť výborným spôsobom na podporu čítania nahlas, ako aj vyjadrovania názorov a myšlienok.
- Čitateľské výzvy
Čitateľská výzva môže trvať niekoľko týždňov alebo celý školský rok (týždenná, mesačná, celoročná, prázdninová výzva). V rámci nej možno určiť rôzne typy kníh, ktoré by mali žiaci prečítať (napríklad kniha z určitého žánru, kniha s historickým pozadím alebo kniha s náučným obsahom, výzva podľa ročných období, výzva o magických svetoch a pod.). Na konci výzvy sa žiaci podelia o svoje zážitky a predstavia knihy, ktoré prečítali. Mnohé zahraničné výzvy oceňujú najšikovnejších čitateľov oceneniami, medailami a pod. Tento rituál môže podporiť čitateľské návyky a zároveň umožniť objavovanie nových žánrov.
- Čítanie s rekvizitami alebo tvorivou dramatikou
Do triednych čitateľských rituálov je vhodné (hlavne v mladšom školskom veku) zaradiť dramatizované čítanie, tvorivú dramatiku a hry na príbeh. Je dôležité vybrať knihu s jasnými postavami (napr. rozprávky) a dynamickým dejom. V rámci tvorivej dramatiky možno využiť zvuky, pohyb, bábky, hračky alebo kresby.
- Čitateľské prekvapenie
Súčasťou čitateľských triednych rituálov môže byť literárne, respektíve čitateľské prekvapenie. Ide o výber zaujímavej, pútavej a príťažlivej knižky, ktorá sa bude čítať v triede. O výber sa môže postarať učiteľ, vyberať môžu tiež deti/žiaci triedy.
- Predčítanie v triede
Predčítanie v triede zapája do čitateľských aktivít a čitateľskej motivácie učiteľa. Učiteľ si vyberá príťažlivé texty a knihy, sám ich predčíta, pričom využíva metódu riadeného čítania, aby mohol klásť otázky a iniciovať odpovede, prípadne diskusiu, aby stimuloval predvídanie, aby konfrontoval kritické body príbehu/textu. Cieľom je, aby si žiaci vytvorili lásku k príbehom, aby nad príbehom rozmýšľali, aby trénovali schopnosti tvorby predstáv a schopnosti počúvania s porozumením.
- Čitateľské/knižné burzy
Čitateľské/knižné burzy a výmeny kníh sú už tradičnou metódou vonkajšej motivácie. V rámci burzy sa deti oboznamujú s rôznorodými titulmi a žánrami, preberajú tiež čitateľský vkus (alebo jeho prvky), v rámci burzy/výmeny kníh sa podporuje rovesnícka čitateľská kultúra a čitateľská móda.
- Čitateľské letné tábory
Čitateľské letné tábory sú zábavnou stratégiou, ako počas prázdnin podporiť čitateľské rituály a návyky detí. Čitateľský tábor umožňuje deťom spojiť čas na čítanie s rôznymi aktivitami, ktoré rozvíjajú ich kreativitu, kritické myslenie a lásku k literatúre. Čitateľské letné tábory ponúkajú ideálnu príležitosť na to, aby sa deti dostali do kontaktu s novými knihami, autormi a literárnymi žánrami, získali zábavné a interaktívne zážitky a podporili vnútornú čitateľskú motiváciu. Najefektívnejším časovým obdobím pre školský čitateľský tábor je obdobie hneď po skončení školského roka.
- Čitateľské výlety
Čitateľské výlety sú svojskou formou vzdelávacieho a literárneho zážitku, ktorá spája literatúru s objavovaním nových miest, kultúr, artefaktov (historické výlety, literárne miesta, prírodné scenérie a úkazy, výnimočné udalosti/osobnosti, ľudské výtvory a pod.). Tento typ výletu umožňuje žiakom nielen spoznávať svet prostredníctvom kníh, ale aj zažiť na vlastnej koži prostredie, ktoré sa stalo inšpiráciou pre literárne dielo. Čitateľské výlety sú tzv. autentickým čítaním, lebo spájajú literatúru so zážitkom.
- Čitateľské festivaly
Čitateľský festival vytvára z čítania sviatok a z kníh oslavy hodný artefakt. V rámci čitateľského festivalu môžu byť prítomné osobnosti lokálneho či regionálneho charakteru z politického, kultúrneho alebo športového života. Triedy môžu využiť celoplošné festivaly, školský festival, či vytvoriť vlastný triedny festival.
- Literárne cukrárne
V dopredu stanovených dňoch môže trieda uskutočniť „chutné čítanie“ alebo literárnu cukráreň - možnosťou je posedieť si pri dobrej literatúre v cukrárni, ale tiež vytvoriť ai „chutné čítanie“ v triede s doma prichystanými dobrotami.
- Literárny klub alebo klub začínajúcich spisovateľov
Literárnyklub poskytuje deťom priestor a možnosť stať sa autormi/ilustrátormi vlastných príbehov, básní, poviedok, a zároveň sa učiť hodnotiť písomné práce svojich spolužiakov. Cieľom klubu je nielen zlepšiť zručnosti písania a tvorby, ale aj vytvoriť prostredie, kde môžu deti slobodne vyjadrovať svoje myšlienky.
- Triedne noviny – triedna redakcia
Keďže sú noviny periodickou publikáciou, možno v určitom zmysle slova považovať triedne noviny za ritualizáciu čítania a písania. Môže ísť o triedny týždenník, mesačník, noviny môžu byť v písanej, tlačenej alebo tiež digitálnej forme. Obsah novín môže zahŕňať rôzne rubriky, ako sú správy zo života triedy, rozhovory s učiteľmi alebo spolužiakmi, literárne príspevky, fotografie, zábavné rubriky (krížovky, hádanky), recenzie kníh a filmov alebo aj komentáre na aktuálne témy.
- Literárna prespávačka v triede
Literárna prespávačka môže spájať čítanie, písanie a spoločenské aktivity do jednej zábavnej udalosti. Ponúka žiakom príležitosť prežiť literárny zážitok netradičným spôsobom – spoločne, v noci, v priateľskom a uvoľnenom prostredí triedy. V rámci literárnej prespávačky majú deti priestor na to, aby sa ponorili do sveta kníh, rozvíjali svoju tvorivosť a zároveň prehlbovali vzťah k literatúre.
- Čítanie otcov v triede
Čítanie otcov (starých rodičov) v triede je inšpirujúca stratégia s prvkami rituálu, ktorá aktívne zapája otcov do čitateľského rozvoja svojich detí. Otcovia ako aktívni účastníci i čitateľských aktivít a čitateľské vzory prispievajú k formovaniu návykov detí a ich vnútornej motivácii k čítaniu. Cieľom je nielen zlepšiť čitateľské zručnosti žiakov, ale aj posilniť vzťahy medzi deťmi a ich rodičmi a podporiť tiež význam čítania v rodine.
- Sviatky a čitateľské oslavy
K čitateľským rituálom by mali patriť oslavy všetkých oficiálnych sviatkov, ktoré sa týkajú knihy, detskej knihy, gramotnosti. Možno medzi nezahrnúť aj dni narodenia vybraných významných autorov (ilustrátorov) literatúry pre deti a mládež alebo oslavy narodenín/menín detí (oslávenec dostane knižku, knižnú poukážku, donesie svoju obľúbenú knižku, číta sa krásny príbeh a pod.).
Ako možno podporiť udržiavanie čitateľského rituálu a rutiny v triede?
TIPY na podporu čitateľského rituálu a rutiny v triede:
- čitateľský kútik, čitateľská zóna v triede (kútik s vankúšmi, karimatkami a pod.).
- úvodná/záverečná pesnička, básnička, riekanka, song,
- úvodný/záverečný zvuk (gong, zvonček),
- čitateľský album (s fotkami triednych čitateľských aktivít),
- triedny maskot čítania (totem),
- triedny symbol, logo, emblém,
- tabuľa čitateľských úspechov,
- knižný hit – vyhlasovanie knižného/literárneho hitu týždňa, mesiaca, roka,
- triedne čitateľské MAGNETKY – tabuľa/zoznam najobľúbenejších a najpríťažlivejších príbehov (podľa hlasovania detí),
- triedny ambasádor čítania – vodcovská osobnosť, môže sa v priebehu roka meniť,
- čitateľský zápisník/kronika – na zápis a dokumentáciu triednych čitateľských skúseností.
Čitateľský rituál je pre dieťa ako každodenný úsvit, ktorý ožaruje a umožňuje vidieť svet fantázie, magických príbehov, pravdy, spravodlivosti a bezpečia. Je ako každodenné pohladenie detskej duše láskavou rukou.
Vypracovala: PhDr. Ľudmila Hrdináková, PhD.